Heeft u een vraag?
Stel hem hierMeer dan de helft van de Nederlandse werknemers werkt bij een familiebedrijf. Familiebedrijven zijn dus belangrijk voor onze economie. Wat maakt deze bedrijven zo sterk?
In Nederland zijn ongeveer 300.000 familiebedrijven. Gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor 60 procent van het bruto nationaal product. Zij hebben zeker ook hun steentje bijgedragen aan het weer opkrabbelen van de economie. Wat maakt deze bedrijven zo sterk en minder vatbaar voor economisch slechtere tijden?
Betrokkenheid van de bestuurders
Er zijn ondernemingen waarvan het beleid sterk afhankelijk is van wat de aandeelhouders willen. Dat is ook gelijk een valkuil. Aandeelhouders gaan voor het maximale rendement en zijn minder gericht op de lange termijn. Dat geldt zeker voor bedrijven die geleid worden door managers die willen laten zien wat ze waard zijn. Om dit te etaleren moeten ze op korte termijn effect bereiken. De lange termijn maken ze zich minder druk om. Het scoren is belangrijker dan het beleid op langere termijn. De drijvende krachten achter familiebedrijven willen het ook goed doen voor de volgende generatie.
De opvolgers zitten al jong in het bedrijf
In familiebedrijven groeien de opvolgers op in het bedrijf. Zodra ze kunnen en mogen werken, worden ze al in het bedrijf geplaatst om mee te draaien. Hierdoor wordt de kennis goed overgedragen. Dit geeft weer stabiliteit voor de langere termijn. De jongste generatie kan al op jonge leeftijd ervaren hoe ze het bedrijf moeten runnen.
Werknemers zijn een deel van de familie
Het blijkt dat werknemers in familiebedrijven ook langer in dienst blijven. Zij worden nog net geen onderdeel van de familie, maar worden wel meegetrokken in de bedrijfscultuur. Voor het bedrijf is het weer goed dat werknemers verbonden blijven aan het bedrijf. Als een ervaren medewerker vertrekt, gaat er ook een deel van de kennis binnen het bedrijf verloren.
Klantenbinding belangrijk bij familiebedrijven
Klanten zijn loyaler aan een familiebedrijf. Dit wordt ook mede veroorzaakt doordat het management bestaat uit oude rotten in het vak en klanten weten dat ze kwaliteit krijgen. Ook blijven de klanten hechten aan de oudere generatie. Klanten voelen zich meer betrokken bij familiebedrijven.
Volgende generatie heeft de neus in dezelfde richting
Het doel van het bestuur van familiebedrijven is gericht op de volgende generatie. Voor een overname door een grote branchegenoot zijn ze huiverig, omdat ze hun bedrijfscultuur willen bewaren en de familieleden binnen het bedrijf willen beschermen. Een niet-familiebedrijf zal eerder ingaan op een goed bod. In een familiebedrijf speelt het belang van meerdere familieleden een belangrijke rol. Door de geleidelijke overname door de volgende generatie krijgt het bedrijf geen klap te verwerken en de werknemers kunnen kwaliteit blijven leveren.
De bestuurders zijn het bedrijf
In de top van het management zitten bij familiebedrijven ondernemers die het bedrijf in hun bloed hebben zitten. Ze zullen bij beslissingen minder aan zichzelf denken en juist meer aan de continuïteit van het bedrijf. Met zo’n instelling kun je de strijd met de concurrentie aan.
Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd
op 25-04-2024. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld.
Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van
de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.